Tänään on 23 Kesä 2018, 06:02

Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Perhosputki 
Kirjoittaja Viesti
Valvoja
Valvoja

Viesti Perhosputki
H)
Olen hankkimassa niinsanottua perhosputkea. Onko kellään suosittella hyvää lasia?
Ai niin, kameran valmistaja on Canon ja siihen sopii canonin ef ja sigman dg objuskat.

29 Touko 2013, 22:46
Profiili WWW
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Viesti Re: Perhosputki
Itelläni on tuollainen sigma 17-70 mm laajakulma makro obiska. Suositeltavaa olisi joku 100 mm saakka olev makro. Mutt rahasta se on kiinni.

30 Touko 2013, 17:28
Profiili WWW
Valvoja
Valvoja

Mulla olis tällähetkellä canonin 24-105 ja olen miettinyt perhosputkeksi 70-200 tai 150-200 kiinteää.
Luulen et perhoset lähtee karkuun ennen kuin tuolla 100 millisellä pääsee kuvaamaan "tosin ei ole kokemusta 100mm objuskasta perhosiin".

30 Touko 2013, 19:16
Profiili WWW
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Kyllä perhosia aika lähelle pääsee, kunhan ei tee perhosen eteen varjoa. Perhonen pelästyy jos varjo osuu sen kohdalle ja lähtee pois. Lähin etäisyys on ollu 20 cm kun olen perhosta kuvannut. 24-105 on ihan ok obiska, mutta 70-200 kyllä käy hyvin jos vaan valovoimaa riittää.

30 Touko 2013, 19:20
Profiili WWW
Valvoja
Valvoja

Ihan kiva tietää et niitä pääsee noinkin lähelle. Mulla on kokemuksia suruvaipoista jotka lähtee karkuun ennen ku kerkeää zoomata 500 millisellä.
Tosin olen minä päässyt lähellekkin suruvaippaa. Taitaapi olla päivästä kiinni k:

30 Touko 2013, 19:29
Profiili WWW
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Rami kirjoitti:
Ihan kiva tietää et niitä pääsee noinkin lähelle. Mulla on kokemuksia suruvaipoista jotka lähtee karkuun ennen ku kerkeää zoomata 500 millisellä.
Tosin olen minä päässyt lähellekkin suruvaippaa. Taitaapi olla päivästä kiinni k:

Mutta siinä on metsästyksen makua N;

30 Touko 2013, 19:34
Profiili WWW
VIP
VIP

Tervehdys vaan foorumilaisille. Tässä muutamia vinkkejä perhosputken valintaan - itselläni on jonkun verran kokemusta noiden öttiäisten kuvaamisesta erilaisilla välineillä. Vaihtoehdot ei ole aina halvimpia, mutta halvalla ei saahyvää. :)

Perhoskuvauksessa (samoin kuin lintukuvauksessakin jossakin määrin) on tärkeää tuntea kuvauskohteet mahdollisimman hyvin. Näitä on esiintymisajat ja -paikat, elintavat, jne. Yksilöissä on aina myös eroja ja siinä missä toinen lentää karkuun hyvissä ajoin niin toinen päästää kuvaajan ihan viereen. Täytyy vain yrittää löytää ne pelottomat kuvauskohteet. Aika moni päiväperhoslaji harrastaa myös ns partiointia eli kun kävellessä jaloista pelmahtaa perhonen lentoon niin monesti auttaa perääntyä muutaman askeleen ja odottaa perhosen palaamista takaisin - sitten voi ottaa niitä kuvia.

Itse olen tykästynyt eniten 300mm/f4 objektiiviin ja kun siihen vielä lisää 1.4-kertaistajan niin polttoväli on jo 420mm. Jos käytössä on vielä croppikennon kamera niin tuon voi vielä kertoa 1.6:lla ja saadaan peräti 672mm ja lyhin tarkennusetäisyys on 1,5 metriä. Tuolla tulee jo pienetkin perhoset suht isona kuvaan ja lopullisen rajauksen voi sitten tehdä koneella. 300/4 toimii myös yksinään hyvin ja samalla saa sopivan objektiivin myös lintu- ja urheilukuvaukseen. Hintaa uutena bojektiiville tulee noin 1500 euroa ja telejatkeelle vielä 500 euroa. Mutta tuossa on laatua moneksi vuodeksi. Objektiiveja saa silloin tällöin myös käytettynä.

Makroputkista olen käyttänyt paljon Sigman 150mm/f2.8 mallia (hinta noin 950 euroa) ja sillä tulee kyllä todella terävää jälkeä. Jonkinverran on puhuttu Sigman laatueroista eli kannattaa testata objektiivia ennen ostoa.

Canonin 100-millinen makro on itselläni nykyään käytössä, mutta sillä ei ehkä niinkään tule nykyisin perhosia kuvattua, kaikkia muita öttiäisiä kylläkin ja henkilökuvauksessa tuo on ihan huippu. Tuosta löytyy kahtaa mallia, vakaajalla ja ilman. Itse en laskisi hirveästi vakaajalle arvoa makrokuvauksessa, mutta ehkä objektiivi on muutenkin aavistuksen laadukkaampi. Molemmat on kuitenkin todella hyviä piirroltaan kuten kiinteät yleensäkin. Hinnat on noin 850e vs. 700e nyt kun on Canonilla tuo hyvistyskampanja. Tuolla erolla vaaka kääntynee L-tason vakaajalliseen malliin.

Jos yksi objektiivi pitäisi valita, niin ottaisin tuon 300-millisen ja siihen myöhemmin telejatke. Hyvä vaihtoehto on myös käyttää laajakulmaa, jolloin saa perhosen elinympäristöä mukaan.

Ohessa hiukan esimerkkejä kuvista eri objektiiveilla:

300mm+1.4x
Kuva

Kuva

300mm
Kuva

Kuva

Sigma 150mm macro (jälkimäinen jalustalla)
Kuva

Kuva

Canon 100mm/f2.8L IS
Kuva

Laajakulma (17-40 ja 24-70 objektiivit)
Kuva

Kuva

TW

Blogi: http://www.terowester.net (tulossa)
Galleria: http://www.terowester.galleria.fi

www.facebook.com/TeroWesterPhotography
www.terowester.galleria.fi

07 Kesä 2013, 12:18
Profiili WWW
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Nyt saimme kaikki tyhjentävää tietoa oikeista obiskoista perhoskuvaukseen, ja samalla upeita perhoskuvia nähtäväksi.

07 Kesä 2013, 20:15
Profiili WWW
Valvoja
Valvoja

Kiitoksia Tero.
Ensinäkin AIVAN MAHTAVIA VALOKUVIA :g .

Objektiivinä olen jonkin aikaa miettinyt tuota 300mm, mutta en tullut ajatelleeksi sitä perhosputkeksi, nyt olen.
Lasissa näyttäis olevan erittäin tarkka piirto ja kieltämättä sopii perhosten kuvaukseen, joten lisään sen ja sigman perhosputki vaihtoehtoikin.

Vielä kerran ISO KIITOS.

09 Kesä 2013, 17:24
Profiili WWW
VIP
VIP

Kiitoksia vaan ja hyvä että otat tuon 300/4 harkintaan, monikäyttöinen putki ja tekee terävää jälkeä. Nuo ylläolevat esimerkit on kuvattu enimmäkseen Canon 40D kameralla, mutta osa myös 20D:llä eli niissä on ollut kameran kenno ns. kroppikenno eli polttovälin saa kertoa 1.6:lla.

Voin laittaa jossakin vaiheessa vähän lisääkin tekstiä siitä, miten itse tulee perhosia kuvailtua, josko niistä on sitten muillekin iloa.

TW

Blogi: http://www.terowester.net (tulossa)
Galleria: http://www.terowester.galleria.fi

www.facebook.com/TeroWesterPhotography
www.terowester.galleria.fi

12 Kesä 2013, 18:37
Profiili WWW
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Kiitos tosi paljon tästä ohjeesta!

13 Kesä 2013, 18:43
Profiili WWW
Näytä viestit ajalta:  Järjestä